[Covid-19] Voedselhulp

Informatie over de beschikbare voedselhulpdiensten en de regelingen die deze diensten treffen om hun activiteiten te kunnen voortzetten.

U vindt al deze informatie in een google document dat beschikbaar is via deze links:

Voor Brussel: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FHarwbyW7nc3e7JlptruyfuxbrbDIqMR/edit#gid=1708730984

Voor Wallonië: https://drive.google.com/file/d/1BfMatkpPLcTI4GLKLbKMa0wzfl7aOIeC/view?usp=sharing

 

U moet zich aanmelden met een Gmail-account om toegang te krijgen tot dit document en het indien nodig te bewerken. (Gelieve de kolommen en namen van de kolommen te respecteren!). We zullen ook ons best doen om het document regelmatig bij te werken.

 

Bijwerken van de informatie

 

Om ervoor te zorgen de burger zo goed mogelijk kan worden doorverwezen en geholpen, is het belangrijk om een duidelijk en accuraat zicht te hebben op welke diensten er beschikbaar zijn.

Als u bij een voedselhulpdienst werkt en er doen zich wijzigingen voor in de organisatie van uw dienst, vragen wij u om de informatie in de google drive tabel in real time aan te passen. Indien u dat wenst, kunt u ons ook alle informatie per e-mail opsturen of telefonische doorgeven op 0472/473 074.

 

Veel organisaties kiezen ervoor om hun activiteiten – behoudens een aantal aanpassingen – voort te zetten. We hebben een overzicht gemaakt van de regelingen die getroffen werden, en die eventueel nuttig zouden kunnen zijn voor anderen.

 

>>  Sociale restaurants

Bij sommige restaurants zijn afhaalmaaltijden en/of thuisleveringen een mogelijkheid.

                             Sommige restaurants brengen ook de behoeften/eisen van hun klanten in kaart.

                             Afhaalmaaltijden op afspraak.

>>  Sociale kruidenier

Systeem met afspraken: slechts één persoon tegelijk in de winkel.

Werken met afspraken per kwartier.

(Een sociale kruidenier heeft aangegeven dat ze ervoor hebben gekozen om hun service te vervangen door een gratis leveringsdienst voor niet-bederfelijke producten omdat ze geen maskers en handschoenen hadden om de verse koopwaar aan te raken).

Thuisleverdienst voorstellen.

Opzetten van een soort « Drive-in »: mensen komen met de auto en blijven in hun voertuig. Ze krijgen een lijst met producten die beschikbaar zijn in de kruidenierswinkel en ze selecteren de producten die ze willen. De vrijwilligers vullen dan het winkelwagentje voor de begunstigde.

>>  Voedselpakketten

Spreiden in de tijd van het ophalen van de pakketten om wachtrijen en groepjes in de wachtkamers te vermijden.

Werken met afspraken per kwartier à langere openingsuren.

De verantwoordelijke van een leveringsdienst in een OCMW vertelt ons dat hij samenwerkt met een andere persoon. Een van de twee werkt van thuis (deze persoon is onder andere verantwoordelijk voor het maken van afspraken met de gebruikers) om ervoor te zorgen dat de dienstverlening gegarandeerd blijft, zelfs als de persoon ter plaatse effectief ziek zou worden.

                               Waar mogelijk werken met leveringen aan huis.


 

Bevoorrading

Sommige organisaties hebben de afgelopen dagen problemen gehad met de levering van hun voorraden door de grote toevloed aan klanten in de supermarkten. Het lijkt erop dat de situatie geleidelijk aan weer normaliseert. Laat ons zeker iets weten als u uw voorraden zou zien afnemen.

In bijlage vindt u een document met aanbevelingen.

 

Behoeftes en problemen die we vandaag opgemerkt hebben

 (deze zullen aan de overheid worden doorgegeven)

 

- Voedselhulp wordt grotendeels verstrekt door vrijwilligers, en dit zijn vaak oudere personen.

Deze mensen behoren tot de risicogroep en dus zijn velen van hen niet beschikbaar omwille van de gezondheidscrisis.

We moeten dus beschikbare mensen vinden voor de afdelingen waar er een tekort aan vrijwilligers is.

We proberen deze week nog om de behoeftes op dat vlak in kaart te brengen.

Mogelijke pistes: Franstalig vrijwilligersplatform (telefonisch te contacteren); gastrosophes; enz.

 

Bevoorrading: Omdat veel organisaties momenteel kampen met een tekort aan medewerkers, zou het zeker nuttig zijn indien de leveringen tot bij hen worden gebracht, in plaats van dat zij zelf hun voorraden ophalen.

Mogelijke pistes: financiering voor de levering van voedsel (bijv. Solucious).

 

- Om sociale restaurants in staat te stellen om maaltijden aan huis te leveren en/of cateringdiensten te verlenen, zou het zeker nuttig zijn om financiële steun te verlenen aan deze organisaties om met name voedselbakjes aan te kunnen kopen.

 

- Operatie Thermos, die maaltijden bedeelt in metrostations, moest haar activiteiten onderbreken na een beslissing van de MIVB.

Mogelijke piste: Operatie Thermos de toelating geven om de voedselbedeling in open lucht te laten plaatsvinden op straat.

 

 

Aarzel niet om ons te contacteren op 0472/473 074 of telefoneer Deborah Myaux op 0479/49 91 46 voor alle vragen met betrekking tot het Brussels Gewest.

 


« Terug
Publicatiedatum
17-03-2020
Algemene voorwaarden | RSS | Nuttige links