De zone 30 en de zone 30 in schoolomgeving

Forum Mobiliteit - Verkeersveiligheid van 08.12.2005


Sinds 1 september 2005 moeten alle schoolomgevingen worden gesignaleerd met verkeersborden A23 en F4a. Uit een studie uit Nederland blijkt echter dat een zone 30 die enkel gesignaleerd wordt door verkeersborden, geen verhoogde verkeersveiligheid met zich meebrengt. De inrichting van een zone 30 schoolomgeving zou dus best gepaard gaan met een fysieke herinrichting van de openbare ruimte.

Wij vonden het dus nuttig om in het kader van het Forum Mobiliteit-Verkeersveiligheid dat op 8 december 2005 plaatsvond, de inrichting van een zone 30, en meer specifieker, de zone 30-schoolomgeving, te bespreken. Mevrouw V. Lerate van het BUV heeft de stand van zaken weergeven van het programma schoolomgevingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Vervolgens heeft mevrouw M. Guillaume van het BIVV aanbevelingen geformuleerd door middel van een reeks goede praktijkvoorbeelden.

« Terug

Auteur(s)

Erik CAELEN
Laatste update
08-12-2005
Algemene voorwaarden | RSS | Nuttige links